Rekrutacja pracowników to proces. Ma swój początek, koniec i jest osadzona w czasie. Aby przeprowadzić ten proces efektywnie, należy mieć świadomość etapów, w jakich przebiega i do każdego z nich odpowiednio się przygotować.
Pierwszym z etapów jest planowanie procesu rekrutacyjnego. Jest to jeden z najważniejszych etapów. Jeśli na tym poziomie popełnimy błąd, to ani talent rekruterski, ani najnowocześniejsze metody poszukiwań, czy zaawansowane narzędzia służące selekcji, nie pomogą nam w uzyskaniu oczekiwanego efektu. A co jest efektem oczekiwanym? Efektywna rekrutacja. Czyli pozyskanie i zatrudnienie w założonym czasie, przy zachowaniu określonego budżetu, pracownika, którego kompetencje pozwolą na realizację zadań przed nim postawionych, a jego osobowość spowoduje, że odnajdzie się w kulturze organizacyjnej, do której ma trafić i „wejdzie w strukturę”. Ponadto to, co najistotniejsze – pracownik będzie na tyle zmotywowanym, że swoje zadania będzie realizował z pełnym zaangażowaniem i lojalnością.
Od czego w takim razie rozpocząć? Od zdefiniowania potrzeby, czyli określenia profilu. Odpowiedzmy po prostu na pytanie – „kogo tak właściwie szukamy?”. Następnie ile mamy czasu na znalezienie i gdzie będziemy poszukiwać. A gdy już znajdziemy – jak sprawdzić, czy to jest ten pracownik, którego szukaliśmy, czy znaleziona osoba posiada poszukiwane przez nas kompetencje. Ustalmy także jakim budżetem przeznaczonym na proces rekrutacyjny dysponujemy i jaką jego część jesteśmy w stanie przeznaczyć na nabór, a jaką część na selekcję.